Dacă ne-am reaminti faptul că şi
alte istoriografii recunosc Transilvania drept „adevărata patrie a bisericilor
fortificate”[1], atunci am putea să-i privim cu mai mare îngăduinţă şi pe
istoricii locali care au îngroşat acelaşi particularism până dincolo de limitele
decenţei. Nici aici nu avem nevoie de exhaustivitatea revistei istoriografice,
ci doar de câteva jaloane care aparţin, fie unor „creatori de şcoală”, fie
realizărilor din urmă.
Bisericile parohiale fortificate au constituit un subiect predilect al istoriografiei săseşti. Pentru ele au şi fost avansate criterii speciale de tipologizare, care depăşesc, evident, intervalul cronologic pe care îl abordăm aici. Începutul sintetizării problematicii, semnat de către Friedrich Müller, a fost dintre cele mai viguroase[2]. Mai departe, în perioada interbelică, Walter Horwath a condus cercetările de arhitectură la o scară pe care nu o va mai depăşi nimeni în urma sa[3]. Ultimul portstindard al istoriografiei săseşti este Hermann Fabini, cel care, după câteva abordări mai mult ori mai puţin restrânse, a reuşit performanţa unui monumental repertoriu[4].
În acest compartiment
istoriografic nu s-au produs zguduiri de substanţă. Aspectele particulare vor
constitui teme de reveniri, ceva mai jos. În paralel cu istoriografia săsească,
dar ceva mai târziu, au fost „descoperite” şi bisericile fortificate din
Secuime[5]. Balogh Jolán şi Entz Géza au subliniat unele diferenţe faţă de
bisericile săseşti. Ultimele lucrări care ating subiectul aparţin fie lui
Gyöngyössi János[6], fie Tüdős Kingăi S.[7]. Primul autor nu este istoric, ci
doar un foarte merituos publicist al acestei teme[8]. Alta este situaţia
autoarei. Pentru Tüdős S. Kinga cazurile princeps sunt socotite a fi Oradea
(turnul-capelă al Sfântului Ladislau, care este o simplă speculaţie mai veche
şi, îndeobşte uitată, a cercetătoarei Balogh Jolán[9]; edificiile din anul 1241
constituiau, în fapt, o cetate în toată regula, nicidecum o biserică
fortificată), mănăstirea cisterciană de la Igriş, apoi Cisnădioara.
Fortificaţiile de după tătari sunt ilustrate prin Alba Iulia (dovedită între
timp ca fiind o lectură sau interpretare greşită a lui Entz Géza[10]), apoi
bisericile (dacă nu, mult mai corect, capelele) de la Firtuşu şi Cernat[11].
Exemplele reluate aici demonstrează că, într-adevăr, autoarea nu se referă doar
la bisericile fortificate, ci, mult mai larg, la asocierile dintre biserici şi
fortificaţii. Între noţiunile de „biserică fortificată” şi „cetate bisericească”
o preferă pe cea din urmă, cu toate că cele două tipuri coexistă, uneori în
cadrul aceluiaşi complex monumental. Mai apoi, tipologia avansată este foarte
restrânsă, comparativ cu cea care s-a avansat anterior în istoriografie
(biserici îngrădite, cetăţi bisericeşti cu turnuri, cetăţi bisericeşti cu
bastioane în stil italian). Deşi se referă la precedente europene, consideră că
problema este specifică Transilvaniei, după începerea invaziilor turceşti, în
cursul secolului al XV-lea, fie doar că începând din ultimul secol
„înfloreşte”[12].
Şi istoriografia românească a
produs interferări în temă. Există şi două volume speciale. Cel dintâi, al lui
George Oprescu[13], nu contează aproape deloc. Oliver Velescu l-a succedat
apoi[14], fără ca să poată atinge altă performanţă decât un transfer trunchiat,
în limba română, a unor elemente banale, interpretate în contextul necesităţii
afirmării valorilor populare. Virgil Vătăşianu nu s-a ocupat explicit doar de
începuturilor procesului, dar a decantat mai bine decât oricine înainte de el,
clasele bisericilor cu fortificaţii şi a celor ele-însele fortificate, pe care
le-a denumit „biserici reduit”. Vasile Drăguţ scrisese destul de inconsecvent,
mai întâi că era vorba despre „cea mai importantă şi mai originală contribuţie
pe care arhitectura medievală de zid din Transilvania a înscris-o în patrimoniul
artistic european”. Dar, imediat mai departe, a recunoscut că fenomenul apare
„izolat” pe o largă arie europeană[15]. Cea mai veche înălţare, de factură
gotică, este preluată de la Virgil Vătăşianu (Bartolomeu – Şprenghi), dar a
trimis şi la forme romanice pe care le consideră a fi identificate la
Cisnădioara, Turnişor şi Sibiu[16]. Ele sunt citate doar ca prezumţii, nu ca
repere solide. Gheorghe Anghel a dezbătut problema identic, în două locuri
diferite[17]. A recunoscut antecedentele anului 1400, fără să facă altceva decât
să propună câteva noi exemple; ele l-au condus la concluziile potrivit cărora,
pe lângă faptul că bisericile fortificate nu sunt tipice pentru acea perioadă,
au fost făcute mai ales de către comunităţile săteşti şi orăşeneşti, iar din
punct de vedere planimetric au cuprins două forme tipologice (corect, de fapt,
trei: „rectangulară neregulată”, neregulate şi incinte ovale)[18]. Teodor O.
Gheorghiu sugerase şi el că lucrările de fortificare puteau fi şi mai vechi[19].
I-au lipsit însă exemplele convingătoare.
Între timp, literatura istorică
europeană a formulat suficiente argumente pentru înţelegerea globală a
fenomenului. S-a constatat că antecedentele bisericilor fortificate sunt de
atribuit deja domniei lui Iustinian[20]. Fenomenul a fost specific întregii
Europe, dar în proporţii diferite şi în funcţie de conjuncturile strict
locale[21]. Europa a început să le cunoască mai ales din secolul al X-lea, pe
arii foarte diverse (Anglia[22], Franţa[23], Scandinavia[24], Imperiul german,
mai restrâns în Austria[25]). Ieşirea unora din uz a insularizat pe cele care au
continuat să aibă roluri militare active sau doar aparenţe speciale, aflate în
contradicţie cu ceea ce se considera a fi particular arhitecturii
bisericeşti[26].
În teritoriul central-est european, nuanţele cronologice se pot urmări mai
atent. În regatul ceh, elemente de fortificare sunt înregistrate anterior anului
1300[27]. În Polonia, se acopereau prin termenul de refugia obiective folosite
îndeosebi împotriva tătarilor[28]. Progrese în cercetare s-au înregistrat şi
pentru Ungaria medievală[29]. Mai departe, trebuie remarcat că şi alte
istoriografii recunosc Transilvania (România de vest) drept „adevărata patrie a
bisericilor fortificate”[30]. Din acest motiv am putea să-i privim cu mai mare
îngăduinţă şi pe istoricii locali care au îngroşat acelaşi particularism.
S-a făcut de multă vreme remarca
privitoare la funcţia cultică a cetăţilor[31]. Contaminările dintre cele două
monumente, ca şi dintre cele două instituţii care le-au produs, au fost fireşti.
Cum se observă foarte uşor, aici nu este vorba doar despre o tematică cu
specific arhitectonic, ci şi de adânci implicaţii de altă natură. Chestiunea
stabileşte şi necesitatea competenţelor celor care încearcă să se interfereze în
subiect. Studiul implică o paletă largă de direcţii privind istoria dreptului
canonic, orientări către arhitectura ecleziastică, a fortificaţiilor construite
de ordinele militaro-călugăreşti, istoria cimitirelor etc. Ca urmare,
realizările istoriografice au fost pe măsura acestor mari provocări
tematice[32].
Nu trebuie să uităm că şi aceste tipuri de construcţii, ca toate fortificaţiile
medievale de altfel, au suferit o drastică selecţie temporală. Unele au pierit
odată cu bisericile, dar în multe alte cazuri, bisericile au rămas, şi
fortificaţiile lor au fost eliminate din diverse motive (extinderi ale spaţiilor
de cult, refolosirea materialelor de construcţie, scoaterea cimitirelor din
perimetrul localităţilor, consideraţii estetice, inutilitate militară etc.).
Monumentele conservate au şansa de a acumula componente de apărare şi din alte
perioade istorice, îndeosebi din perioada premodernă. Este suficient să ne
amintim că, în fapt, majoritatea bisericilor fortificate din Transilvania sunt
produse ale secolelor XVI- XVII. În aceste numeroase obiective, o selecţie
riguroasă de componente este încă un deziderat. Drept consecinţă, repertoriul
tipurilor de fortificaţii s-ar putea să crească în continuu, în timp, pe măsura
progresului cercetării arheologice.
Informaţiile documentare care să
ne fie utile sunt extrem de sărace. În anul 1380, la Feldioara se scria despre
murum quo ecclesia parochialis de eadem est circumdata[33]. Ar fi fost
greu de explicat situaţia, dacă nu am cunoaşte că acolo trebuie să fi fost,
înainte vreme, cavalerii teutoni. Ori, atunci este pe deplin admisibil să fi
fost doar moştenirea unei relaţii mai vechi, evident cu alte semnificaţii. Ar
trebui să marcăm încă faptul că „zidul” împrejmuitor nu ar merita, în mod
obligatoriu, interpretat ca o incintă de fortificaţie.
La 1403 se spune despre castellum
Obad (Jobbagy, jud. Timiş) că est constructum in circuitu ecclesie[34].
În anii ΄40 ai secolului al XV-lea, se strecoară o altă informaţie de valoare
excepţională. Biserica Sfintei Fecioare din Opatiţa (lângă Deta, jud. Timiş)
avusese a superiori parti, in angulis ipsius, două sacristii peste
(alături?) care se înălţaseră ziduri de lemn şi pământ, înalte, in modum
fortalicii. Datorită turcilor (infidelium), se solicita reînnoirea
lucrărilor în piatră (pro defensione et tuicione ecclesie et incolarum)[35].
În anul 1473 este atestat castellum seu fortalicium in circuitu ecclesiae in
Karol (Carei, jud. Satu Mare)[36]. Cele trei cazuri din urmă sunt, de astă
dată, foarte limpezi. Evident că, două dintre aceste construcţii nu aveau de ce
să fi fost construite sub influenţa pericolului turcesc. Dar, în toate cazurile,
este suspectată implicarea nobiliară. Bisericile au fost asimilate ansamblurilor
de curţi-castele şi nu ar fi de proclamat ca fiind ele însele fortificate. Ar
putea să fi plecat din situaţia de capele private, de curte, şi să fi devenit
biserici parohiale aflate tot sub strict patronaj nobiliar. Văzusem în dreptul
discuţiei capelelor, că cetatea şi biserica sunt două entităţi instituţionale şi
arhitectonice care pot supravieţui separat sau împreună.
Dreptul canonic nu admite
fortificarea unui lăcaş decât cu titlu excepţional. Legăturile se stabilesc însă
normal pe principiile următoare: biserica „apără” cu ajutorul lui Dumnezeu şi a
sfinţilor, iar la rândul ei, sacralitatea trebuie „apărată” de profanare. În
acelaşi timp, biserica, ca instituţie, a avut posibilitatea, ca orice altă
individualitate medievală, să aleagă şi să folosească componente de fortificare
(= fortificaţii). Dacă privim astfel lucrurile avem căderea să facem câteva
departajări arhitectonice categoriale.
Avem de-a face cu: 1. biserici
auxiliare (alături de palate, donjoane, cisterne etc.) în cetăţi (capele
independente ori integrate) ori în alte ansambluri fortificate (palate, curţi
nobiliare); 2. biserici independente care aglomerează în jurul lor componente
de fortificare exterioare (= biserici fortificate); 3. biserici ele însele
fortificate (= bisericile reduit[37])[38]. Pentru a preciza lucrurile, vom scrie
că ne interesează acum, aici, doar cele două categorii din urmă. Totodată, mai
este de precizat faptul că o biserică reduit poate deţine şi fortificaţii
exterioare, intrând concomitent în categoriile 2 şi 3.
Fortificarea exterioară a
instituţiilor ecleziastice a avut capete de serie care au pornit din centrele
episcopale şi din mănăstiri[39]. Fenomenul a luat amploare odată cu organizarea
teritorială a bisericii catolice din Transilvania şi vecinătăţile ei vestice,
unde fiecărui castru-comitat îi corespundea un arhidiaconat, fiecărei episcopii,
o cetate (castru). Dacă nu s-au instalat direct în fortificaţii, bisericile au
căutat fie şi numai vecinătatea lor. În faza de început, în dreptul
cetăţii-capitală de comitat se afla câte o biserică parohială[40], de care putem
lega funcţii arhidiaconale. Şi numele de comes parohiales era aplicat
unor comiţi de comitate, fapt ce demonstra unitatea de coabitare administrativă
a celor două fundamentale împărţiri ale societăţii. Ostilitatea şi puterea
păgânilor – căci încă despre masa compactă şi neprietenoasă a unor ortodocşi nu
se poate scrie – şi necesitatea protecţiei inventarului bisericesc, le impuneau
acest lucru.
În principiu, nici o mănăstire nu
se dota cu fortificaţii fără vreo raţiune anume. Din acest motiv, ele au apărut
doar acolo unde a fost nevoie[41]. Doar că, prin felurile lor de a se construi,
folosind biserica ca o „citadelă” centrală ori plasând-o în flancul unui careu
sau poligon închis, exegeţii au putut reţine că au servit ca surse de inspiraţie
pentru cetăţi şi au fost, la rândul lor, influenţate de cetăţi. Cele două
ansambluri se apropiau semnificativ. Dintre mănăstiri[42], cel mai timpuriu şi
mai clar caz este acela al benedictinilor instalaţi în perimetrul castrului de
la Cluj-Mănăştur[43]. Mai cunoaştem cel puţin complexele destul de timpurii de
la Bulci (jud. Arad)[44], Mănăştiur (jud. Timiş)[45], Pâncota[46].
Dienesmonostorul (între Mocrea şi Ineu, com. Zarand), atestat între anii
1199-1390, a fost plasat într-o fortificaţie cu val şi şanţ, al cărei plan l-a
publicat Márki Sándor[47]. Ar putea fi vorba încă de Acâş (jud. Satu Mare) şi
Arad-Vladimirescu[48]. La invazia tătară, cel puţin câteva alte mănăstiri din
Ungaria centrală îşi dovediseră
capacitatea de rezistenţă, tocmai
datorită zidurilor de care dispuneau[49].
Pe moştenirea benedictină, cistercienii au fost cei care au instituit şi, mai
ales, propagat maximal arhitectura de claustru (= incintă, de obicei
rectangulară, închisă). Nu este surprinzător deci că, mănăstirea Igrişului era
apreciată ca fiind dotată cu munito castro şi asediată cu maşini, la
mijlocul secolului al XIII-lea[50]. Cum am văzut, cercetătorii români s-au lăsat
ispitiţi de ideea că au existat implicări cisterciene la construcţiile de la
Cisnădioara, dacă nu şi la Breaza. În anul 1260, primul document diplomatic
intern, maghiar, menţiona o mănăstire fortificată[51]. Multe dintre mănăstirile
ordinelor cerşetoare au fost dotate apoi cu fortificaţii[52]. Problema s-a pus
altfel în cursul secolului al XV-lea[53].
Discuţia privitoare la acest
subiect gravitează însă îndeosebi în jurul bisericilor parohiale. Fortificarea
ori numai multiplicarea valenţelor de apărare ale unei biserici a depins
constant de regimul ei juridic. Este vorba despre acel ius patronatus,
care stabilea dependenţa sa de un stăpân de moşie ori un alt fel de ctitor
important. Dreptul la care ne referim putea fi deţinut de o autoritate
ecleziastică (episcop, arhidiacon, decan, capitlu, mănăstire) sau de una laică
(seniorul locului, regele). Ca urmare, totdeauna aceea trebuie făcută
responsabilă de ceea ce se întâmpla cu o biserică.
Printre altele, apariţia
incintelor în jurul bisericilor a fost interpretată ca o consecinţă a sinodului
de la Buda, din anul 1278, care stipula interzicerea locuirii lor, dar le
accentua rostul de refugiu, în caz de pericol[54]. De aici se prelungeşte ideea
potrivit căreia funcţiile de apărare ale monumentelor ecleziastice trebuiau
exercitate temporar, în subsidiar, şi totdeauna cu stricta respectare a
tipurilor de acţiuni care nu ar fi atentat la sacralitatea edificiului (de
exemplu: vărsarea de sânge în biserică, comportamente indecente sau
incompatibile etc.).
Cât priveşte aceleaşi incinte din
jurul bisericilor, lucrurile nu sunt foarte simple. Uneori grosimea zidurilor
este un motiv pentru bănuiala intenţionalităţii de apărare. A existat şi există
permanent tendinţa asimilării „gardurilor” de cimitir (obligaţie stipulată în
mod repetat de reglementările bisericeşti), construite din materiale rezistente,
cu fortificaţiile. Este foarte greu de acceptat din primul moment, şi fără alte
argumente suplimentare, că un zid sub 0,50 m grosime ori un altul chiar mai
gros, dar realizat cu liant de proastă calitate sau lut, a putut fi vreodată
altceva decât un simplă delimitare. Pentru aceeaşi categorie de curtine, care nu
depăşeau elevaţia de circa doi metri (de la nivelul iniţial de călcare), nu vom
putea admite altă clasificare decât tot aceea de împrejmuiri nefortificate.
Prezenţa contraforturilor nu este nici ea relevantă pentru clasificarea, într-o
categorie sau alta, a incintelor de la biserici. Niciodată, acest detaliu de
construcţie nu a fost socotit ca unul exclusiv de arhitectură militară.
În acelaşi timp, spaţiul imediat
învecinat bisericii trebuie apreciat ca având două valenţe. Fiind pământ
sfinţit, adăpost al defuncţilor, care trebuiau să rămână netulburaţi până la
Judecata de Apoi, era, pe de-o parte, restricţionat pentru alte folosiri
(suprapuneri), dar justifica şi o protecţie (izolare, îngrădire, apărare). Cu
alte cuvinte, cimitirul era cel care, concomitent, încurca şi încuraja
fortificarea. Formele de materializare ale acestor concepte dogmatice sunt utile
în continuu pentru o protecţie primară (oprirea animalelor în cimitir,
îndepărtarea negoţului de lângă zidurile templului, asigurarea liniştii pentru
slujbe, un plus de curăţenie şi estetică). Nici încărcătura simbolică nu a fost
respinsă (sacralitatea spaţiului cumulat de biserică şi cimitir).
În alte cazuri, raportul exagerat
dintre dimensiunea cimitirului şi aria cuprinsă de ziduri, este un alt indiciu
de analiză; nu însă o certitudine. Aceleaşi raţionalităţi pot fi aplicate pe un
spaţiu mai generos, când el exista, iar cineva era în măsură să le transpună în
practică (patronul, parohul sau parohia). Ni se pare o greşeală monumentală a
încerca raporturi matematice între spaţiul dintre curtine (aria) şi numărul
populaţiei[55]. Ca şi în cazul interiorului unei biserici, nici aici lucrurile
nu sunt direct proporţionale. Să ne gândim doar că un palat medieval nu are nici
o relaţie organică cu numărul membrilor familiei posesorului; nici o cetate. De
ce, atunci, ar fi avut celelalte construcţii? Adevărul este că dimensiunile nu
au fost decât foarte vag determinate de cifrele demografice, ci mai mult de
puterea financiară a constructorilor. În urma acestei logici, o comunitate mică,
foarte bogată, construieşte, nu neapărat în prelungirea nevoilor sale stricte,
ci, mai mult ostentativ, pentru a-şi afişa în zidiri potenţele superioare, şi
invers, o alta, mare şi săracă, ridică o biserică sau o fortificaţie mică, atât
cât îi permit, în lipsa buzunarelor, pungile. În consecinţă, decizia construirii
zidurilor peste morminte mai vechi ar fi putut proveni din necesităţile mai
restrânse, ale unei etape de evoluţie demografică a localităţii, sau din
capacităţile economice scăzute de a realiza o incintă concordantă cu dimensiunea
reală, dar prea mare, a cimitirului.
Dacă pe curtinele conservate în
elevaţie se identifică vreun auxiliar de facilitare a tragerii (gură de tragere,
drum de strajă, crenelaj), ori este descoperită alături şi o linie de şanţ, nici
un fel de dubiu nu mai poate exista în legătură cu depăşirea rostului simplu de
îngrădire a cimitirului. În acest sens, incinta Cisnădioarei este grăitoare.
Desigur, cu totul altfel se pune
problema atunci când fortificaţia a preexistat. Există clişee interpretative
care transferă în trecut realităţi apărute la distanţă de câteva secole. În
legătură cu incintele, asistăm la un fenomen destul de generalizat, promovat de
către istoriografia săsească. Este vorba despre o presupunere a priori a
fortificaţiilor din jurul unor biserici, mai ales din viitoarele oraşe
transilvane. S-a ajuns astfel la situaţia în care, toate bisericile medievale de
pe raza actualului Braşov (Neagră, Sfântul Martin, Sfântul Bartolomeu) să fie
văzute ca având fortificaţii începute în secolul al XIII-lea[56]. De aici nu a
fost foarte greu să se prelungească realitatea automat, la alte comunităţi cu
veleităţi urbane, fără vreo confirmare de natură arheologică, la fel ca în
exemplul de la care am plecat (Sibiu, Cluj etc.). Va trebui să observăm mai
întâi că toate ansamblurile care vor fi trăit, dintre cele bănuite, au fost nu
biserici fortificate, ci cetăţi în mijlocul
cărora
se găseau biserici. Funcţiunea lor a fost în primul rând de altă natură
(probabil centre de putere ale autorităţilor locale şi ale delegaţiilor puterii
de stat). Relicvele de ziduri care s-au transmis până la cartografia secolului
al XVIII-lea nu ar trebui automat asimilate cu primele nuclee de fortificare ale
oraşelor care le găzduiesc. Am văzut că rolul lor putea fi şi altul, mai adăugăm
că puteau fi şi din afara perioadei noastre (post 1400).
Nici circumvalaţiile ori
„palisadele” din jurul unor biserici nu ar trebui altfel interpretate. Biserica
de la Nagyszénas a fost terminată în a doua jumătate a secolului al XI-lea sau
în cursul secolului al XII-lea. A avut un şanţ inelar care delimita cimitirul,
şanţ refăcut, ceva mai departe, după astuparea celui dintâi, în secolele
XIV-XV[57], dar fără rost de fortificaţie. A fost ea o biserică fortificată?
Biserica din Ács, datată în secolele XII-XIII, a avut deja o incintă cu un turn
(de poartă?) pătrat[58]. Cea din Nagytálya are fortificaţia (?)
datată
în a doua jumătate a secolului al XIII-lea[59]. O altă biserică romanică din
acelaşi secol, cu amplasament pe un vârf de deal şi cu sectoare de val şi şanţ,
a fost cercetată la Galgamácsa-Ecskemend (com. Pest)[60]. La Sárospatak, o
rotondă a fost înconjurată de un zid de 0,80 m gros, cel puţin doi metri înalt
şi lung de 170 m. Ansamblul datează de la sfârşitul secolului al XIII-lea –
începutul secolului al XIV-lea[61]. Biserica din Tar are, la rândul ei, o
incintă simplă, dotată cu guri de tragere, socotite lucrate în secolul al
XIV-lea[62], iar cea din Ecsér o alta, construită la începutul secolului al
XV-lea[63]. Mai există apoi şi alte biserici, în satele ungureşti, considerate
fortificate, dar cu datări incerte (XIII-XV
şi post)[64].
Dintre situaţiile care vor fi fost în zona noastră, cea mai bine cunoscută este
cea de la Ilidia. A avut o biserică înzestrată cu altar pătrat, atribuit
secolelor XIII-XIV, înconjurată cu o curtină (41 x 32 m), un şanţ interior şi un
val cu palisadă de lemn (din două rânduri de bârne verticale, dispuse la o
lăţime de doi metri, unite cu altele longitudinale, umplute cu pământ) şi un
şanţ exterior (lăţime opt m, adâncime 1,7-2 m). Datarea este asigurată cu
morminte de secol XII, care se aflau sub palisadă[65]. După unele opinii, ar fi
fost vorba acolo de o biserică arhidiaconală[66]. Biserica de la Cernat[67] este
un monument pentru care ne lipsesc multe informaţii ca să o putem încadra
corect.
Incinta, strânsă în jurul unei
clădiri minuscule, pare să trădeze o simplă îngrădire de cimitir. La Tauţi (jud.
Arad), biserica romanică, cercetată arheologic în ultimii doi ani, pare să se fi
instalat, după modelul unor mănăstiri contemporane, într-o fortificaţie
preistorică[68]. Drăuşenii a avut un şanţ sectorizat, a cărui datare este doar
afirmată, decât argumentată[69]. Moşna are o incintă (sau gard?) din secolul al
XIV-lea[70]. O listă întreagă (Şeica Mare, Guşteriţa, Toarcla, Cristian
(Braşov), Daia, Axente Sever, Lunga, Ghidfalău, Valea Crişului[71]) ar avea o
nevoie stringentă de verificări.
Cercetarea din Transilvania nu stă
strălucit la capitolul demonstraţiei prezenţei unor fortificaţii în sau la
incintele bisericeşti medievale. Din mărturiile arheologice, nu am putea
descoperi incintele care au avut coronamente de apărare activă, iar
identificările contraforturilor rămân, şi ele, precum am scris, irelevante.
Elementele de flancare (turnurile
de curtină sau de poartă) ar putea fi avute în vedere. Orice clădire
propriu-zisă de biserică rustică a avut şi are statornice valenţe de apărare[72]
sau chiar numai apropieri de chipul unei fortificaţii[73]. Zidurile de biserică
sunt adesea masive, cu deschideri economice, chiar în forma unor ambrazuri.
Verificarea solidităţii a fost demonstrată în 1241, atunci când populaţia s-a
apărat ori a căutat doar să o facă, în biserici[74]. Realitatea
bisericii-fortificaţie rezultă din masivitatea construcţiei sale, mai ales
atunci când se foloseşte cărămida ori piatra. În absenţa cetăţii, o astfel de
construcţie este de-a dreptul o invitaţie la adăpost solid, mai ale când deţine
şi ispititorul ius asylum[75].
Pentru Transilvania şi
vecinătăţile ei vestice, consensul pentru secolul al XIII-lea ca început al
valorificării bisericilor în scopuri militare, rezultă credem din datele de
istoria arhitecturii romanice târzii pe care le posedăm. Este discutat de către
noi fenomenul de interferenţă şi sincronizare dintre proliferarea construcţiilor
ecleziastice şi a celor laice.
Dacă îl rememorăm aici este pentru
că admiţându-l, vom putea să ne aşteptăm ca exemplele pe care le putem întâlni
să dateze mai mult din a doua jumătate a secolului al XIII-lea. Începuturile de
secol XIII sunt însă restricţionate, deocamdată, doar la aria locuită odinioară
de către saşi. Autorii maghiari au fost împreună de acord că ele au început să
fie ridicate în Secuime doar din secolul al XIV-lea, dar sunt semnale
arheologice că fenomenul ar fi putut fi şi acolo ceva mai timpuriu.
Graniţa tipologică generală a
bisericilor sau chiar a unor turnuri, pretinse a fi clopotniţe, nu s-a vrut
foarte bine delimitată nici chiar în vremurile de construcţie, tocmai pentru a
dubla valenţa strict ecleziastică a părţilor arhitectonice, cu potenţialităţi
militare. Concluziile actuale privind simbioza cu fortificaţiile au rezultat
numai din analize superficiale ale complexelor (incinte şi turnuri „simple”,
„puţin înalte” etc.).
Odată cu înmulţirea bisericilor de
piatră, apare în epocă, ca manifestă, şi o preocupare de a le delimita de
posibilitatea deturnării rosturilor lor, la cele militare. Nu dispunem de o
dovadă mai bună a interrelaţiilor arhitecturale şi funcţionale care existau
între cele două categorii. Fenomenul cu care am început aliniatul este oglindit
mult mai puţin de monumentele în sine (supuse deteriorărilor sau
transformărilor), ci în mai mult de reglementările juridice, formulate atât de
autorităţile religioase, cât şi de cele laice.
Într-un document, adesea invocat
în istoriografia provinciei, al regelui Andrei al III-lea (1291) se scria despre
turris sive castra super ecclesiis edificata[76]; deci, nici vorbă de
clopotniţe (campanile), ci pur şi simplu de turnuri. Documentul trebuie
obligatoriu alăturat reglementărilor concepute de către franciscani, cu câteva
decenii înainte, respectiv la 1260 (campanile ecclesie ad modum turris de
cetero nusquam fiat)[77] şi altele, probabil formulate tot în scris, dar
pierdute, puse în practică de arhitectura provincială dominicană[78]. Dar, pe
acest suport documentar consistent, rămâne doar o problemă de selecţie a
obiectivelor care s-au înscris în fenomen.
Noţiunea de turris la
biserică a avut, astfel precum o recunosc cele mai noi interpretări, tot o
semnificaţie de turn, nu de clopotniţă[79]. Turnul-clopotniţă nu a avut un rol
liturgic[80], aşa încât el a fost o opţiune destul de liberă, care incumba o
simbolistică de statut, destul de bine ierarhizat, dar şi nevoi foarte prozaice,
de apărare[81]. Relaţia pe care o putem stabili între formele clopotelor
timpurii şi dimensiunile clopotniţelor, dovedeşte fără nici un fel de rezervă că
nu era nevoie de asemenea înălţări supradimensionate, pentru a le adăposti.
Studiile de campanologie ne spun că până către finalul secolului al XIV-lea
întâlnim abia un singur clopot mai greu de 300 kg[82]. În regatul maghiar, s-a
utilizat frecvent, pentru clopotniţă, termenul de „harangláb”, ceea ce în
traducere românească ar fi „picior de clopot”. Însă el nu poate fi echivalat cu
un turn, ci cu un simplu stâlp (= picior) sau, eventual, mai complicat, o
piramidă de bârne. Deja am putea aprecia că ne-am obişnuit prea mult cu
clopotniţele-turnuri ale epocilor apropiate pentru a nu le vedea transferate,
automat, dar nedrept, cât mai adânc în Evul Mediu.
În sfârşit, şi istoriografia
noastră a făcut apropierea dintre clopotniţe şi donjoane[83]. Adeseori nu se pot
lua în considerare asemănările arhitectonice[84] datorate unor principii
constructive comune. Cu toate acestea, valoarea de donjon nu poate fi contrazisă
de unele particularităţi constructive sau de documentele epocii care recunosc
fără echivoc utilitatea lor în afara funcţionalităţii monumentelor de cult[85].
Un turn de biserică poate avea, ca
şi un donjon, o zidărie exagerat de masivă, dispusă pe trei-patru nivele şi o
intrare numai la etaj. Amintim apoi că dispoziţia şi estetica deschiderilor este
şi ea comparabilă cu cea a palatelor sau a turnurilor-locuinţă. Clopotniţa
bisericii de la Strei (jud. Hunedoara) reprezintă ¼ din dimensiunile generale
ale navei, iar accesul i se asigură la etajul I. Biserica de la nordul
districtului Haţeg a fost însă o înălţare modestă, dacă o comparăm cu
clopotniţele de la Aiud, Chirpăr, Cisnădie, Cisnădioara, Rotbav etc., unde
grosimile de zidărie aproape dublează pe cele ale spaţiului liturgic. Dacă
clopotele au fost aşa cum le-am descris, ar trebui să ne gândim stăruitor că
aceleaşi pseudoclopotniţe vor fi fost utile pentru locuire (în cazul
slujitorilor bisericeşti), dar şi pentru protecţia de bunuri (ale bisericii,
patronilor ori enoriaşilor).
Cum am văzut ceva mai sus,
referinţele documentelor indică cu limpezime că potenţialitatea militară a
turnurilor de la biserici a fost constant exploatată. Cazurile de transformare
radicală a destinului unor edificii de cult a fost, cel puţin pentru vremurile
cu care ne ocupăm, un fenomen destul de sporadic. Cu toate acestea, mănăstirea
Egyed era gata să devină cetate a nobililor din Diosig (ante 1287). Din păcate
nu cunoaştem amănuntele de metamorfoză arhitectonică, dar, din moment ce, cu un
prilej anterior (1278), coloanele mănăstirii serviseră pentru construirea unui
turn[86], am putea presupune orice tip de acţiune radicală, identică. Una dintre
cele mai vechi preschimbări de utilizare a fost suferită de către donjonul de la
Viscri. Relaţionarea şi transformarea turn-locuinţă în clopotniţă (secolul al
XIX-lea) este demonstrată pe viu de fortificaţia din Gârbova-sat, care este şi
azi în funcţiune, cu toate transformările sale ulterioare[87]. Anterior anului
1631, clopotniţa romanică de la Roşia (jud. Sibiu) a devenit un turn de
apărare[88]. Au fost clopotniţe care au servit şi pentru alte rosturi decât de
donjoane. La Boian (secolul al XV-lea), turnul de poartă este şi singura
clopotniţă. La fel s-a întâmplat însă şi la Ilieni, în timp ce la Codlea,
Crainimăt, Cristian, Dăneşti, Valchid, clopotniţa s-a metamorfozat ori i s-a dat
rostul de turn de flancare. Există, în mod singur, încă şi alte cazuri în care,
de fiecare dată, a apărut suspiciunea unor deturnări de folosire (Agârbiciu,
Aiud, Axente Sever, Bărcut, Cisnădie, Iacobeni, Mediaş, Ruja[89] etc.). Dubiile
persistă pentru că investigaţiile au rămas doar la nivelul contemplării
superficiale a monumentelor.
Adesea, şi rotondele au fost
tratate cu etaje izolate şi crenelaje[90] ori au fost direct introduse în
economia unor incinte, cu rol de turnuri[91]. Cu toate acestea, nimeni nu are
vreo motivaţie de a le considera biserici-fortificate şi nici nu a făcut-o
explicit. Dar, şi ele au constituit experienţe ori o zestre utilă pe care s-a
clădit mereu patrimoniul târziu
al celor câteva zeci/sute de
biserici fortificate din provincie.
Turnul-clopotniţă aşezat direct peste cor nu este o raritate în lumea
catolică[92]. Se întâlneşte şi în arhitectura romanică din Slovenia[93]. Cetatea
Ónodului a fost construită de un ban al Slavoniei în ultimul deceniu al
secolului al XIV-lea, în jurul unei biserici parohiale. Lucrările au continuat
apoi cu un donjon peste biserică, dar lăsat neterminat până la moartea
iniţiatorului (1395-1396)[94]. Deşi posedăm actul regelui Andrei al III-lea
(1291) prin care fenomenul (dacă îl înţelegem corect) era întrezărit periculos
de amplu şi, din acest motiv, de eradicat, nu se mai pot cita multe exemple
transilvane contemporane sau anterioare acelui act. Exemplul singular dat de
Virgil Vătăşianu (Ocna Sibiului)[95] nu a mai fost completat cu altele. Cu toate
acestea, poate că s-ar mai fi putut adăuga biserica din Axente Sever[96] şi cea
din Turnişor[97], unde turnurile par să preceadă ansamblurile actuale, dar nu
este exclus ca ele să fi funcţionat altfel, în faza iniţială (cum ar putea fi la
Hosman, de pildă). Cea mai serioasă discuţie s-a purtat în ultima vreme doar în
jurul turnului de pe biserica Colţului (Suseni). Cu acel prilej, analogiile nu
s-au înmulţit, ci doar au indicat în plus compatibilităţile arhitecturii
ortodoxe cu fortificaţiile de tipul turnurilor, la distanţa unui secol de la
formularea diplomatică a problemei. Nu a fost vorba, în mod obligatoriu, de
turnuri înălţate peste componente de biserici[98]. Având în vedere situaţia
arătată, probabil că ar trebui să renunţăm la interpretarea ad litteram a
documentului de la sfârşitul secolului al XIII-lea şi să admitem că
regele
reacţionase la toate turnurile care însoţiseră, în vreun fel oarecare,
arhitectura bisericească, nu neapărat doar la cele explicit situate peste altare
ori nave.
Mai trebuie menţionată încă o asemănare constructivă de ansamblu, care a deţinut
un anume rol, şi pe care ar trebui să-l avem în vedere, în egală măsură.
Planimetria bisericii şi a turnului-clopotniţă sunt frapant de apropiate de
planimetria unor palate cu turnuri-locuinţe asociate. Exemplul cel mai citat
este cel isprăvit tocmai de către un episcop, la Wangen-Bellermont, Reams, în
provincia Trient, la începutul secolului al XIII-lea[99].
Concluziile se trag foarte uşor:
bisericile au avut de la început dorinţa, dar şi obligaţia de a-şi proteja
sacramentele liturgice, cimitirul şi ambianţa specifică. Nu au fost niciodată
destinate apărării comunităţilor parohiale, ci numai unui patrimoniu sacral şi
slujitorilor săi direcţi (preoţi, canonici, ctitori). De la această
întrebuinţare minimală, au evoluat diferenţiat, prin soluţii diferite, care au
implicat atât biserica în sine (refăcută în piatră şi cu potenţialitatea militar
accentuată a clopotniţelor), cât şi spaţiul ei învecinat (devenit o adevărată
incintă). Cronologic, fenomenele nu au trepte bine delimitate, dar, în nici un
caz, ele nu s-au circumscris doar unei epoci anume.
Spre deosebire de cetăţi,
bisericile s-au amplasat obligatoriu în interiorul sau în vecinătatea apropiată
a satelor. Oricum, chiar şi în poziţia aleasă, ele au deţinut avantaje tactice
(mici coline, boturi de deal, terase de ape). Formele planimetrice pe care le
descoperim acum sunt, în marea lor majoritate, elipse neregulate, cu turnuri
rare. Erau străbătute de cel mult două intrări, din care cel mai frecvente au
fost paternele.
Între noţiunile de „biserică
fortificată” şi „cetate bisericească” o preferăm pe cea din urmă, cu toate că
cele două tipuri coexistă, uneori în cadrul aceluiaşi complex monumental.
Tipologia avansată în istoriografie conţine biserici îngrădite, cetăţi
bisericeşti cu turnuri, cetăţi bisericeşti cu bastioane în stil italian.
Acesta poate fi considerat bagajul
cu care bisericile teritoriului au întâmpinat marile provocări ale invaziilor
turceşti, adică tocmai acelea care aveau să le aducă
exagerarea
componentelor de apărare.
Constatarea este aceea că abia după secolul al XV-lea, Transilvania cunoaşte
exacerbarea fenomenului arhitectonic. Doar că el este mai complicat decât ne-au
lăsat să înţelegem studiile efectuate de istoricii de artă sau ai arhitecturii.
Stimulentul a venit datorită incapacităţii puterii centrale de a asigura
securitatea teritoriului în faţa atacurilor otomane. Este general admisibil că
operaţiunile au fost conduse şi împlinite doar de către comunităţi privilegiate,
fie săteşti, fie ale unor târguri. Mai este apoi de observat că fortificările au
conţinut, cel mai des obiective mai vechi care nu au dispus niciodată de
biserici. Există apoi o diferenţă esenţială între filozofia de construcţie a
saşilor şi cea a secuilor. Dacă cei din urmă au conceput construcţiile lor doar
ca soluţii clare pentru refugii, saşii au locuit în interiorul lor. Modelele de
habitat interior au păstrat relicve serioase, fiind doar neglijate de către
cercetare. Şi pentru că interpretările arhitecţilor au prevalat, astăzi se
discută prea des despre biserici fortificate cu „cămări”, în loc de biserici cu
case de locuit.
Fortificările au fost continue
până în secolul al XVII-lea. Ba se poate afirma că au fost specifice mai ales
epocii premoderne decât evului mediu. Nu au existat „reţete”, ci de fiecare dată
soluţii locale ori grupate pe diferite arii. Fără îndoială, nici rolul simbolic
al unor construcţii nu poate fi scos din discuţie. A te înconjura cu ziduri şi
turnuri, devenise aproape o chestiune de prestigiu. Transferurile de soluţii au
fost posibile cu atât mai uşor cu cât, în cazul saşilor, s-a lucrat în formule
cooperatiste, la nivelul întregii Universităţi.
Evident, toate au respectat
rigorile impuse de progresele armelor de foc. Într-o asemenea conjunctură, sunt
dese bastioanele, barbacanele, gurile de tragere pentru toate tipurile de arme
de foc, galeriile de atragere acoperite etc.
Adrian Andrei Rusu
(capitol uşor modificat de către autor, preluat din vol. Castelarea carpatică. Fortificaţii şi cetăţi din Transilvania şi teritoriile învecinate (sec. XIII-XIV). Cluj-Napoca, Ed. Mega, 2005, p. 444-456)
[1] Tolnai G., Templomvárak, erődtemplomok Magyarországon. Esztergom, 2001, p. 6.
[2] Die Verteidigungskirchen in
Siebenbürgen, în Mitteilungen des K. K. Comission zur Erforschung und
Erhaltung der Baudenkmale, 2, 1857, p. 211-216, 227-231, 262-271.
[3] Principala sa sinteză este Siebenbürgisch-sächsische Kirchenburgen. Sibiu, 1940, 128 p. Afirmaţia este exactă pentru că cea mai mare parte a releveelor sale este astăzi continuu reluată, fără modificări ori cu modificări minime.
[4] Atlas. I-II.
[5] Kővári L., Erdély építészeti emlékei. Kolozsvár, 1866, p. 241; Orbán
B., Székelyföld. I-V, passim; Balogh Jolán, A késő-gótika és a
kora-renaissance művészete, în vol. Magyar művészettörténet. Ed.
Domanovszky S., II. Budapest, 1939, p. 538; Entz G., Székely templomerődök,
în Szépművészet, nr. 4, 1944, p. 1-8; Balogh Jolán, în
Művészettörténeti Értesitő, 33, nr. 1-2, 1984, p. 46-49; Kelemen L., în
Művészettörténeti tanulmányok. I. Bukarest, 1977, p. 213-222.
[6] Gyöngyössi J., Székely templom erödök. Sepsiszentgyörgy, 1993, 101 p.; Gyöngyössi J., Kerny Terézia, Sarudi Sebestyén J., Székelyföldi vártemplomok. Budapest, 1995, 240 p.
[7] Háromszéki templomvárak. Erdélyi védőrendszerek a XV-XVIII. században. Ed. a 2-a. Marosvásárhely, 2002.
[8] Ultimul vol. citat a beneficiat de contribuţia istoricului de artă Kerny Terézia.
[9] Discuţia în Cetatea Oradea, p. 26.
[10] Care a echivalat un arx, de la 1291, cu o fortificaţie (Die Baukunst Transilvaniens im 11-13. Jahrhunderts, în AHA, 14, fasc. 3-4, 1968, sub voce). Interpretarea a dăinuit şi la Gh. Anghel, Fortificaţii medievale, p. 73. Corecţia a fost făcută deja de către A. Kovács, Die mittelalterliche Topographie der Burg von Alba Iulia (Weissenburg), în vol. Bischöfliche Burgen und Residenzen im Mittelalter. Resumées der Vorträge. 3. Castrum Bene-Konferenz. Pécs, 10-13, Juni 1992, p. 107-111.
[11] Háromszéki
templomvárak, p. 15-16.
[12] Háromszéki
templomvárak, p. 13, 212, 214.
[13] Bisericile cetăţi ale saşilor din Ardeal. Bucureşti, 1957, 284 p.
[14] Cetăţi ţărăneşti din Transilvania. Bucureşti, 1964, 95 p.
[15] Arta gotică în România. Bucureşti, 1979, p. 113.
[16] Ibidem, p. 114, 135, n. 82.
[17] Typologie des églises
fortifiées de Roumanie, în Château Gaillard, 9-10, 1982, p.
13-33; Consideraţii privind tipologia bisericilor şi mănăstirilor fortificate
din ţările române (sec. XIII-XVII), în Apulum, 20, 1982, p. 155-173.
[18] Consideraţii privind tipologia…, p. 155-158.
[19] Arhitectura medievală,
p. 48.
[20] H.
Hunz, în Lexikon des Mittelaleters. I, col. 1786.
[21] Hermann Phleps (Über
Wehrgeschosse und Gaden an Dorfkirchen in Siebenbürgen und Westdeutschland,
în Südostdeutsche Archiv, 1, 1958, p. 30 şi urm.) întreprinde o primă
analiză comparativă mai largă, din păcate, puţin cunoscută în România.
[22] Ch. N. L. Brooke, Churches
and Churchmen in Medieval Europe. London-Rio Grande, 1999.
[23] R. Rey, Les vieilles
églises fortifiées du midi de la France. Paris, 1925, 241 p.
[24] H. Hinz, Wehrkirchen im
östlichen Skandinavien, în ZAM, 11, 1983, p. 61-91.
[25] K. Kafka, Die Wehrkirchen
Niederösterreichs. I-II. 1969-1970; Idem, Die Wehrkirchen Kärntens.
I-II. 1971-1972.
[26] G. Binding, în Lexikon des Mittelaleters. V, col. 1173.
[27] J. Sommer, în Sbornik spolecnosti prátel starozitností. Praha, 1, 1997, p. 111-113.
[28] J. Bogdanowski, „Peasant
Castles” in Poland as a Defence against Tartars (13th-17th Centuries), în
Fasciculi Archaeologiae Historicae, 11, 1998, p. 10.
[29] Nováki Gy., Baráz Cs.,
Őskori és középkori erődített telepek várak Heves megye Mátrán kívüli területén,
în Agria, 36, 2000, p. 20-21. Ultima sinteză, la Tolnai G.,
Templomvárak… (Ungaria actuală). Deschmann A., Kárpátaja műemlékei.
Budapest, 1990 (Ucraina subcarpatică); ex. din Slovacia nu sunt adunate încă
într-o sinteză; ţinuturile sudice, aparţinătoare astăzi Serbiei, sunt cele mai
puţin cunoscute.
[30] Tolnai G., Templomvárak, erődtemplomok Magyarországon. Esztergom, 2001, p. 6.
[31] V. şi la C. Schuchhard,
Die Burg im Wandel der Weltgeschichte. Potsdam, 1931, p. 307.
[32] F. Mone,
Kirchhofbefestigungen in 13. bis 16. Jh., în Zeitschrift GORhein (?),
6, 1855, p. 37 şi urm.; K. Pöhlmann, Kirchhöfe als Befestigunganlage, în
Pfälzische Rundschau, 49, 1921; H. Graf, Der mittelalterliche
Dorfkirchhof als Ort der Wehr und der Gerichts, în Abhh. SaarpfälzLand
Forschungen, 1, 1937, p. 44 şi urm.; H. Bergner, Befestigte Kirchen,
în Zeitschrift Christliche Kunst, 13, 1901, p. 205 şi urm.; W. Frhr. von
Erffa, Die Dorfkirche als Wehrbau, 1937; L. Musset, Cimiterium ad
refugium tantum virorum non ad sepulturam mortuorum, în Revue du Moyen
Âge latin, 4, 1948, p. 56 şi urm.; M. Backes, Kirche und Burg, în
Mitteilungen des Steirischen Burgvereins, 9, 1960, p. 15-18, subsumate, în
parte, de către H. Ebner, Die Burg als Forschungsproblem mittelalterlicher
Verfassungsgeschichte, în vol. Die Burg im deutschen Sprachraum. Ihre
rechts- und verfassungsgeschichte Bedeutung. I. Sigmaringen, 1976, p. 13.
Mai nou, raporturile studiate de către G. Streich, Burg und Kirche
während des deutschen Mittelalters. Untersuchungen zur Sakraltopographie von
Pfalzen, Burgen und Herrensitzen. I-II. Sigmaringen, 1984.
[33] Ukb. II, p. 529.
[34] Ortvay T., Pesty Fr., Oklevelek Temesvármegye és Temesváros történetéhez. Pojon, 1894, p. 317.
[35] K. Juhász, Die Stifte der tschanader Diöceze in Mittelalter. Münster, 1927, p. 263. Comentat şi în Adrian A. Rusu, G. P. Hurezan, Biserici medievale din judeţul Arad. Arad, 2000, p. 50.
[36] Csánki. I, p. 466.
[37] Termen lansat de către V. Vătăşianu şi folosit de majoritatea istoricilor de artă români.
[38] Între timp, a apărut o nouă clasificare şi mai nuanţată; Tolnai G., Templomvárak…, p. 12.
[39] O panoramă a situaţiei din ţările de lb. germ., la Ursula Lewald, Burg, Kloster, Stift, în vol. Die Burgen im deutschen Sprachraum. I. Sigmaringen, 1976, p. 155-180.
[40] Marie-Madeleine de Cevins,
Les paroisses hongrois au Moyen Âge, în vol. Les Hongrois et l’Europe:
conquête et intégration. Paris-Szeged, 1999, p. 345.
[41] V. spre ex. cazul Angliei, A.
Saunders, Attitudes towards defence at english monastic Houses and Granges,
în IBI Bulletin, 50, 1994-1995 (1997), p. 51-54.
[42] T. O. Gheorghiu (Arhitectura medievală, p. 47-48) a ridicat deja problema.
[43] Vom cita aici doar P. Iambor, Şt. Matei, Incinta fortificată de la Cluj-Mănăştur (sec. IX-XIV), în ActaMN, 16, 1979, p. 145-150.
[44] Şt. Ferenczi, M. Barbu,
Cercetările arheologice de la Bulci şi împrejurimi, în Ziridava, 10,
1978, p. 67-81. Adrian A. Rusu, G. P. Hurezan, Cetăţi medievale din judeţul
Arad. Arad, 1999, p. 38. Dar, în
nici un caz pe amplasamentul
vreunui castru al Legiunii a XIII-a Gemina, cum credea T. O. Gheorghiu (Arhitectura
medievală, p. 47).
[45] Al. Rădulescu, Mănăşturul de Bega (jud. Timiş) – date preliminarii (sec. XIV-XVII), în Studii de Istorie a Banatului, 19-20, 1995-1996, p. 73-75.
[46] Adrian A. Rusu, G. P.
Hurezan, Biserici medievale din judeţul Arad. Arad, 2000, p. 191. Nu este
deloc clară amplasarea cetăţii, menţionată deja la începutul sec. al XIV-lea.
Una dintre cele mai plauzibile ipoteze este că ea funcţiona lângă, ori în
simbioză cu mănăstirea.
[47] Aradvármegye és Arad
szabad királyi város története. I. Arad, 1892, p. 442.
[48] Zidul de incintă, fără datare clară, a fost văzut acolo, ultima dată în anul 1835. Adrian A. Rusu, G. P. Hurezan, Biserici medievale din judeţul Arad. Arad, 2000, p. 50.
[49] Fügedi E., Castle and Society, p. 47. Implicaţii benedictine sunt sigure în cetăţile de la Szigliget (a mănăstirii din Pécsvárad), apoi Tihany şi, probabil, Dömös.
[50] Rogerius în SRH. II, p. 582-583.
[51] Lexicon latinitatis Medii
Aevii Hungariae. II. Budapest, 1991, p. 67.
[52] B. Stüdeli,
Minoritenniederlassungen und mittelalterliche Stadt, în Franziskanische
Forschungen, 12, 1969, p. 84 şi urm.; un turn al paulinilor de la
mănăstirea Marianostra (Parádi N., A kácsi középkori lakótorony, în A
Hermann Ottó Múzeum Évkönyve, 21, 1982, p. 22).
[53] Tot de atunci a început fortificarea aşezămintelor monastice moldave. Lia Bătrâna, A. Bătrâna, în RMM.MIA, 44, nr. 2, 1975, p. 77.
[54] Ritoók Ágnes, A
Magyarországi falusi templom körüli temetök feltárásának újabb eredményei,
în Folia Archaeologica, 46, 1997, p. 166.
[55] Introduse de către P. Niedermeier (Siebenbürgische Städte. Bukarest, 1979, p. 146): 5 m² de curte pentru un locuitor, aprox. 25 m² de curte pe familie!
[56] Mai nou, H. Fabini, Atlas. I, p. 413.
[57] Szatmári I., în
Nagyszénás. Fejezetek a község történetéböl. Nagyszénás, 1996, p. 43.
[58] I. Holl,
Mittelalterarchäologie in Ungarn (1946-1964), în Acta Archaeologica,
22, 1970, p. 379.
[59] Kovács B., Nagytálya
középkori templomának feltárása, în Az Egri Múzeum Évkönyve, 10,
1972, p. 139-140.
[60] Miklós Zsuzsa, în vol. Egy
múzeum szolgálatában. Tanulmányok Asztalos István tiszteletére. Aszód, 1998,
p. 99-106.
[61] Ferenczy K., în vol.
Magyar Műemlékvedélem. 1969-1970. VI. Budapest, 1972, p. 115.
[62] J. A. Cabello, A tari
Szent-Mihály templom és udvarház. Budapest, 1993, p. 41, 47.
[63] I. Holl,
Mittelalterarchäologie in Ungarn (1946-1964), în Acta Archaeologica,
22, 1970, p. 380.
[64] Idem, Mittelalterliche
Dorfgrundrisse in Ungarn, în Mitteilungen des Archäologischen Instituts
der Ungarischen Akademie der Wiessenschaften, 14, 1985, p. 243 şi urm.
[65] I. Uzum, Gh. Lazarovici, în Banatica, 1, 1971, p. 170; Şt. Matei, I. Uzum, Date noi asupra bisericii şi fortificaţiei de la Ilidia, în ActaMN, 9, 1972, p. 555-557.
[66] Benkő E., în KMTL, p. 281.
[67] Székely Z., în Materiale,
9, 1970, p. 309.
[68] Nu cunoaştem, din păcate, datarea ei. Adrian A. Rusu, G. P. Hurezan, Biserici medievale din judeţul Arad. Arad, 2000, p. 142.
[69] Mariana Dumitrache, Cetatea sătească Drăuşeni, jud. Braşov, ansamblu de arhitectură medievală. Cercetări arheologice 1973-1977, în CA, 3, 1979, p. 173; Daniela Marcu, Biserica fortificată de la Drăuşeni, jud. Braşov, în vol. Arhitectura religioasă medievală din Transilvania. II. Satu Mare, 2002, p. 51.
[70] Daniela Marcu şi colab., în
Cronica 1999, p. 65.
[71] Oferită de către T. O. Gheorghiu, Arhitectura medievală, p. 85-86. Multe dintre ele, dar şi altele, descoperim în H. Fabini, Atlas, I. passim.
[72] Marosi E., Falusi
templomok. Budapest, 1975, p. 13.
[73] G. Fournier, Le Château
dans la France médiévale. Essai de sociologie monumentale. Paris, 1978, p.
203.
[74] Rogerius, Carmen miserabile, cap. X, în Izvoarele istoriei Românilor. V. Ed. G. Popa-Lisseanu. Bucureşti, 1935, p. 29. [75] În legătură cu evoluţia aplicării acestui drept în Ungaria medievală, v. KMTL, p. 67.
[76] DIR.C. XIII. II, p. 363.
[77] G. Binding, M. Untermann,
Kunstgeschichte der mittelalterlichen Ordensbaukunst in Deutschland.
Darmstadt, 1993, p. 334.
[78] Observate de către Mihaela S.
Salontai, Biserici medievale ale ordinelor cerşetoare din Transilvania,
în vol. Artă românească. Artă europeană. Centenar Virgil Vătăşianu.
Oradea, 2002, p. 55.
[79] Fügedi E., Sepelierunt corpus eius in proprio monasterio. A nemzetségi monostor, în Sz, 125, nr. 1-2, 1991, p. 52.
[80] Sisa B., Kampanilék,
haranglábak – harangtornyok, în vol. Tuşnad – 2001. Integrated
protection of built heritage, Cluj-Napoca, 2001, p. 149.
[81] Idee formulată deja de T. O.
Gheorghiu: „la ora aceea cu turn-clopotniţă la vest, au fost gândite şi pentru
apărare” (Arhitectura medievală, p. 49).
[82] Benkő E., Erdély középkori
harangjai és bronz keresztelőmedencéi. Budapest-Kolozsvár, 2002, p. 58. Alte
clopote cântărite, din provincie, au câte 167, 115, 60 şi 10 kg.
[83] Gh. Anghel, Cetăţi
medievale de la Alba Iulia (I), în Apulum, 13, 1975, p. 251, preluare
după Viollet le Duc.
[84] Un caz de confuzie este cel al clopotniţei fostei biserici (dispărute) de la Petreşti (jud. Alba), judecată a fi donjon. În capcana sa, au căzut O. Velescu, Cetăţi ţărăneşti din Transilvania. Bucureşti, 1964, p. 51; I. M. Ţiplic, Caracteristici tipologice, p. 209.
[85] 22 februarie 1291. DIR.C. XIII. II, p. 363.
[86] Györffy. I, p. 614-615.
[87] Gh. Anghel, Fortificaţii medievale, p. 120.
[88] Iuliana Fabritius-Dancu, Cetăţi ţărăneşti săseşti. Sibiu, 1980, p. 5.
[89] Maria-Emilia Crângaci-Ţiplic, Z. K. Pinter, I. M. Ţiplic, Biserica evanghelică din Ruja. Studiu istoric şi arheologic, în vol. Arhitectura religioasă medievală din Transilvania. III. Satu Mare, 2004, p. 186, 189.
[90] V. ex. de la Bromma, oferit de către H. Hinz, Wehrkirchen im östlichen Skandinavien, în ZAM, 11, 1983, Abb. 7/4.
[91] Cazul de la Sárospatak
(Ungaria), la Molnár Vera, Beszámoló a Sárospataki r. k. templom 1964-1965.
évi ásatásáról, în Műemlekvédelem, 10, nr. 4, 1966, p. 228, 230, fig.
6.
[92] Primele ex. din lumea germ., citate de către V. Vătăşianu, Istoria artei, p. 121.
[93] M. Zadnikar, Typologie der
Romanischen Baukunst in Slowenien, în vol. Actes du XXIIe Congrès
International d'histoire de l'art. (1969). I. Budapest, 1972, p. 379.
[94] Détshy M., Az Ónodi vár korai épitkezései, în A Hermann Otto Múzeum Évkönyve, 13-14, 1975, p. 191.
[95] Istoria artei, p. 121.
[96] W. Horwath, Der Frauendorfer Berchfrit, în Korrespondenzblatt, 48, nr. 9-11, 1925, p. 90-91.
[97] Idem, Die Neppendörfer Berchfrit, în Korrespondenzblatt, 49, nr. 4-5, 1926, p. 48-49.
[98] V. începutul, la R. Popa, Ţara Haţegului, p. 239, apoi, Adrian A. Rusu, Ctitori şi biserici din Ţara Haţegului până la 1700. Satu Mare, 1997, p. 114-115.
[99] Th. Biller, Die Adelsburg
in Deutschland. Entschtehung, Form und Bedeutung. München, 1993, p. 141,
143.